icon_history
160516_002
NYC taxi ca. år 1900
NYC taxi ca. år 1900
Hope Whisper ca. år 1983
Hope Whisper ca. år 1983
GM EV1 ca. år 1996
GM EV1 ca. år 1996
Renault ZOE - år 2016
Renault ZOE - år 2016

Vidste du at…

El-bilens historie – kort fortalt

Første egentlige elbil kørte i 1834

Karl Benz udviklede først forbrændingsmotoren i 1879

Opfindelsen af den første egentlige elbil fra 1834 tilskrives Thomas Davenport, en smed fra Vermont i USA.  Fra midten af 1800-tallet og frem til 1900-tallet var en stor del af alle biler elektriske.

I år 1900 var 28% af alle biler i USA elektriske

Fra 1900 – 1907 var der over 1000 elektriske taxier i New York. De udgjorde 90% af alle taxier.

I starten af 1900-tallet udviklede benzinbilen sig hurtigere end elbilen. Infrastrukturen blev bedre, og man fik behov for biler, der kunne køre længere afstande.

I 1897 blev lydpotten opfundet, og i 1912 opfandt man den elektriske starter, der gjorde, at man ikke længere behøvede et håndtag for at starte sin benzinbil. Endelig startede Henry Ford i 1915 sin samlebåndsproduktion af billige benzinbiler. Det blev dødsstødet for de første generationer af elbiler, der forsvandt endeligt fra gaderne omkring 1935.

I 1915 kostede en elbil i gennemsnit $ 1000

I 1915 producerede Henry Ford en benzinbil til $ 500

Der har været spredte forsøg på at genoplive elbilen fra 1960 – 2008. Nogen forsøg mere holdbare end andre. Fælles for dem var dog, at de enten ikke levede op til forbrugernes standard eller blev stoppet af andre årsager.

I 1981 blev den danske elbil Hope Whisper W1 verdenskendt, da den forulykkede ved en præsentation i Forum i København

I 1985 blev ”Ellerten” eller Mini-EL, som den faktisk hed, præsenteret

General Motors producerede i slutningen af 1990’erne 1117 elbiler med navnet EV1. Af forskellige politiske årsager endte GM med at knuse næsten alle disse biler igen. Miljøforkæmpere beskylder stadig den magtfulde olieindustri for at stå bag.

Se filmen om EV1's tilintetgørelse

Som en direkte følge af verdens kendte klimaproblemer skabt af fossile brændstoffer er der nu kommet en ny bølge af elbiler, som har bidt sig fast på markedet. Det er biler som f.eks. Nissan Leaf, Renault ZOE, Tesla S, Volkswagen e-up, BMW i3, Kia Soul EV og Volkswagen e-Golf. De fleste af de store bilproducenter har en eller flere elektriske biler i deres modelprogram.

I takt med, at der produceres flere elbiler, udvikler teknikken sig hurtigt. Batterikapaciteten, hurtigopladning, motorernes elforbrug og opladningsinfrastrukturen forbedres i takt med at forbrugerne tager elbilen til sig.

Elbilens køreregenskaber er overlegne i sammenligning med deres tilsvarende benzin- eller diesel-søskende. Når de begrænsninger, der i starten af 1900-tallet væltede elbilen af pinden forsvinder, så håber vi at elbilen igen bliver den foretrukne blandt bilister.